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Gender and Technology

Course Units (new window)

Instructor:

Prof. Dr. Gabriele Winker

Course Format:

2 hours Seminar

Period:

Summer Semester

Language:

German

Contents:

Technologies, on one hand, are socially formed and, on the other hand, influence the structures of society. Thus, gender relations also have an influence on the development and use of technologies, and are in turn influenced by technologies themselves. This course examines the exact nature of these co-constructions of gender and technology in theory and practice. The common issue is how the changes accompanying the technologies influence the gender-hierarchical division of labour, stereotypes of masculinity and femininity and the individual behaviour of women and men. We will also ask which perspectives arise from this question for a gender-sensitive design of technology.

Learning Outcomes:

  • Understanding the theoretical concept of the co-construction of gender and technology
  • Broadening media competence while being aware of gender

Reading Resources:

Frank, Susanne (2011): Neue Perspektiven in der Stadt- und Geschlechterforschung. In: Stadt und Urbanität. Transdisziplinäre Perspektiven. Berlin, 89-103.

Haraway, Donna (1995): Lieber Kyborg als Göttin. In: Monströse Versprechen. Hamburg, 165-184.

Hausen, Karin (1977): Die Polarisierung der Geschlechtercharaktere - Eine Spiegelung der Dissoziation von Erwerbs- und Familienleben. In: Conze, Werner (Hg.), Sozialgeschichte der Familie in der Neuzeit Europas. Stuttgart, 363-393.

Ihsen, Susanne (2010): Ingenieurinnen: Frauen in einer Männerdomäne. In: Becker, Ruth/ Kortendiek, Beate (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Wiesbaden, 799-805.

Parikh, Jyoti (2012): Das Mainstreaming von Gender in der Klimawandeldebatte. In: Çaglar, Gülay/Schwenken, Helen/Castro Varela, Maria do Mar (Hg.): Macht - Geschlecht - Klima. Feministische Perspektiven auf Klima, gesellschaftliche Naturverhältnisse und Gerechtigkeit. Opladen, 79-94.

Zachmann, Karin (2004): Die bürgerliche und soldatische Erbschaft - Das Berufsbild der Ingenieure und seine Verankerung in der Geschlechterordnung (1850-1950). In: Dies.: Mobilisierung der Frauen. Frankfurt/ New York, 117-153.

Performance Record:

  • Aktive participation
  • Presentation and discussion of a topic

Workload:

60 hours total

Further Information:

http://www.tuhh.de/agentec

Contact:

winker@tuhh.de

Credit points of this module can be found in the course plan for the corresponding course of study.

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